Sziasztok!
Talán furcsa, hogy most nem arról beszélünk, hogy érdemes-e eladni a lakást a téli szezonban, vagy mi a legjobb hitelkonstrukció. Sokszor kaptam már a YouTube-kommentek között olyan kérdéseket, hogy “Ki a fene az a Mlinárik?” Nos, a csatorna házigazdájával, Matós Zoltánnal leültünk, és elkezdtük kibeszélni a történetet onnan, ahonnan én indultam. Ez a cikk az ingatlanos karrier első, legnehezebb szakaszáról szól.
Honnan jöttem? Nógrádi falusi környezet és a munka becsülete
Salgótarján mellett, Karancsalján nőttem fel. Ez a nógrádi vidék, ahogy mondani szoktam, „nagyon hátra van” az ingatlanár-robbanás szempontjából, de imádtam ott gyereknek lenni. A házunk egy dombtetőn áll az erdő szélén. A szocializmus ipari nagyvárosa volt a környék, mindenki dolgozott, létbiztonság volt. Én magam is hordtam a sódert, kevertem a betont – a fizikai munka becsületét a véremben hordozom.
Az ingatlanbefektetés szót akkor nem is ismertük, csak azt, hogy a házat apámék építették. A legfontosabb alapelv, amit a karosszérialakatos apámtól tanultam: trógermunkát nem adunk ki a kezünkből, és amit megígértünk, az úgy van. Az adott szó többet ért, mint az aláírt szerződés.
Kik beszélgetnek a videóban?
Mlinárik Márton – budapesti ingatlanspecialista, az Ypsilon Home Kft. alapítója, a Trend FM-en hallható az Ingatlanüzlet Mlinárik Mártonnal műsorvezetője, számos ingatlanüzlettel kapcsolatos könyv szerzője.
Matós Zoltán – Mlinárik Márton egyik régebbi munkatársa.
Alapvetően introvertált csávó voltam, de az évek során tudatosan gyúrtam magamra ezt az extrovertáltabb, nagypofájú attitűdöt. Ebben a sport segített: 15 évesen kezdtem, és amint magamra szedtem vagy 20 kilót a konditeremben, hirtelen elindult valami.
Az első munkahely és a “nem kell megrohadni” felismerés
Közgazdász diplomával és német nyelvtudással landoltam Budapesten, és az első munkahelyem az Avis autókölcsönző európai központja lett. Könyvelőként dolgoztam.
Tök rühelltem.
Tényleg úgy éreztem, hogy megfulladok, miközben azon gondolkodtam, hogy 45 évet kellene ebben a szürkeségben töltenem. Egy kollégám nyomta a kezembe Robert Kiyosaki Gazdag papa, szegény papa című könyvét. Egy este alatt kivégeztem. A felismerés: nem kell megrohadni egy munkahelyen feltétlenül. Ez egy hihetetlen szabadságot adott.
Ez a gondolat indított el, majd a 101 Sikerakadémián tanultam meg a másik kulcsot: tanulj meg eladni! A kettőből született meg az ötlet: ingatlan értékesítés. Két év után, ahogy én mondom, kirúgtam magam az Avis-ból, és elindultam az ismeretlenbe.
A hideghívás csapdája: 3 év agonizálás a Duna House-nál
Onnan a Duna House-hoz szegődtem el kezdő üzletkötőként. A kezdet nehéz volt, agonizálásnak hívom ezt az időszakot. Jutalékra ment a játék, és hiába jártam be dolgozni, a fizetés hiányzott – otthonról kellett a pénzt elhordani. A DH-nál töltött három év alatt a fizetésem valahol 180–220 ezer forint között mozgott (összehasonlításképp, az Avisnél 120 ezerrel kezdtem, ami az első Gyurcsány-csomag után 114 ezerre “növekedett”).
A hócipőm tele volt a hideghívással, a kopogtatással, a szórólapozással, és főleg az általános megbízásokkal.
„15 megbízást kötök, egyet sikerül eladni. Ez mekkora egy szar!” – Pontosan.
Annyi fölösleges munkát tettem bele hétvégén, este tízkor szórólapot ragasztva, hogy azt mondtam, ezt nem csinálom tovább.
A “Kecske sztori” és a 6 hónapos fogadalom
Három év után a kiégés szélén voltam. Ekkor jött az Immo 1 induló csapata (2011, még a válság idején). Beszélgettem velük, és újra eszembe jutott a “kecske sztori”: az utazó lelöki a szegény család egyetlen kecskéjét a szakadékba, ami a megélhetést biztosította. A család kénytelen volt túllépni a „jó, de ezt legalább ismerem” gondolkodáson, és egy év múlva virágzott a környezetük.
Én nem tudtam volna elengedni a “kecskémet”, a járt utat. De a beszélgetés után adtam magamnak fél évet az Immo 1-nél. Ha nem fordul át, otthagyom az ingatlanos karriert.
Fél év múlva jött az igazi csúcs: csináltam majdnem 4 millió Ft árbevételt egy hónapban, amiből 1.750.000 Ft-ot vittem haza. Ezzel az összeggel egy 220 ezres fizetés után azt mondtam: “Wow! Ez tényleg lehet másképp.”
Thinking Outside the Box: A marketing, mint kulcs
Az Immo 1-nél a siker ellenére megmaradt a rendszerbeli probléma. Franchise partnerként négy irodám volt, 50 fős értékesítő csapatom. De újra azt láttam, hogy a kollégák is 3 év után kiégnek. Miért? Mert az üzletkötő végzett minden feladatot:
| Régi Ingatlanos Rendszer | Az Y-Home Célja (Inbound Marketing) |
| Feladatok | Cél |
| Hideghívás, Kopogtatás | Az ügyfél keressen meg minket (szakértői státusz) |
| Általános megbízások (1/15 siker) | Kizárólagos megbízás (ha elvégzed, ki fizet) |
| Üzletkötő csinál mindent | Feladatok szétválasztása (fotós, adminisztrátor, értékesítő) |
| Kevés, bizonytalan jutalék | Magas jutalék, stabil pénzfolyam |
Rájöttem, hogy az ingatlanos franchise – ami csak egy logót, szoftvert és irodát ad – nem franchise. A franchise a McDonald’s, ahol egy 10 éves gyereknek is meg tudod tanítani a folyamatot, mert hülyebiztos.
A megoldás a marketing lett. Autodidakta módon tanultam olyan szakemberektől, mint Wolf Gábor és Bártfai Balázs. Elkezdtem szerkeszteni az első ingatlan szakmai blogot. A szakértői cikkek alapján (pl. arról, hogyan történik a tulajdoni lap lekérése) elkezdtek megkeresni az emberek. Ez lett az egész Y-Home alapja.
Hogyan változott meg az ingatlanpiac 15 év alatt?
Fontos, hogy megértsük, az ingatlanos karrier 15 éve alatt a piac is brutálisan átalakult:
Tulajdonosi struktúra: Régen belvárosi, rossz állapotú, önkormányzattól frissen megvásárolt lakásokba jártunk, ahol a tulajdonossal találkoztál. Ma befektetők, Airbnb-lakások és külföldiek uralják a belvárost.
Ügyfélszerzés: Korábban működött a szórólapozás, ma már egy befektetőnek van harminc lakása egy épületben, nem éri meg dobálni a postaládákba. A személyes, helyi ingatlanos kapcsolatok helyét a Social Media vette át.
Ingatlanközvetítők száma: A számosság növekedett, ami indokolatlan. Rengetegen csinálják másodállásban, és várják, hogy „beesik néha egy-egy jutalék”, ami nekik már nem is rossz pénz. Ez a trend nehezíti a profi, elkötelezett ingatlanos karrier építését.
Gyakran Ismételt Kérdések (FAQ) – Ingatlanos karrier
A három legfontosabb fordulópont: 1. Robert Kiyosaki Gazdag papa, szegény papa című könyve, ami miatt elhagyta a könyvelői állását. 2. A 3 év agonizálás a hideghívással a Duna House-nál, ami a kiégés szélére sodorta. 3. A 6 hónapos fogadalom az Immo 1-nél, ami meghozta az első nagy anyagi áttörést, igazolva, hogy az ingatlanos karrier sikerre vihető.
Azért, mert a franchise-rendszerben az üzletkötő végez minden feladatot (telefonál, fotóz, hirdet, tárgyal), ami 3 év után kiégéshez vezet. Márton szerint a hagyományos franchise nem "hülyebiztos", ellentétben például a McDonald's-szal. Ezért a saját cégében, az Y-Home-ban a marketing és a specializáció lett a fókusz.
A "kecske sztori" azt jelenti, hogy az ember néha nem hajlandó elengedni a biztos, de rossz élethelyzetét (a kecske, ami a megélhetést adja). A történet azt tanítja, hogy a fejlődéshez néha el kell dobni az ismert rosszat, és ki kell lépni a komfortzónából, még akkor is, ha ez ijesztő.
A sikeres ingatlanos karrier a "dobozon kívüli gondolkodás" jegyében Mlinárik Mártonnál a marketingre és a kizárólagos megbízásra épül. A cél, hogy az ügyfél a szakértői tartalom (blog, videók) alapján keresse meg az ingatlanost, és ne az ingatlanos üldözze őt hideghívásokkal.
Összességében az ingatlanos karrier számomra egy út volt, ami arról szólt, hogy a saját magam által szabott keretek között érjem el a szabadságot. A cégem, az Y-Home, éppen olyan, mint én: ha bemész egy lakásba, van egy képed arról, milyen ember lakja – a te világodat is te alakítod ki. Ez a thinking outside of the box elengedhetetlen a sikerhez. A kezdet nehéz volt, a Dunahouse-nál töltött 3 év kemény volt, de ez az időszak kellett ahhoz, hogy megtaláljam azt az utat, ami működik.
Ne feledjétek: a cél nem az, hogy nektek legyen igazatok, hanem hogy sikeresen eladjátok az ingatlant és továbblépjetek!
Nézd meg az első részt teljes egészében!
Ha szeretnéd megnézni, meghallgatni a teljes beszélgetést Matós Zoltánnal a kezdeti küzdelmeimről, arról, milyen volt az ingatlanos karrier a kétezres évek végén, és a fordulatról, itt megteheted:
Elakadtál? Segítek átlendülni!
Ha te is a karriered vagy az ingatlanod eladásának fordulópontján állsz, ne habozz! Nehezen hozod meg a döntést, hogy mennyit kérj az ingatlanodért? Foglalj hozzánk egy 15 perces ingyenes villámtanácsadást. Átbeszéljük a helyzetedet, és megmondom őszintén, hol a hiba – nálunk nincs mellébeszélés.
A szerzőről
Mlinárik Márton – ingatlanközvetítő, befektetési tanácsadó és a mlinarikmarton.hu alapítója. Több száz lakáseladás után pontosan tudja, mit keresnek a vevők – és hogyan érdemes hitelben, időzítésben, stratégiában gondolkodni. Ismerd meg őt itt →
Legutóbbi hozzászólások